Heb jij net als ik ’s morgens weinig tijd om uitgebreid te ontbijten, maar begin je je dag wél graag met een goed gevulde maag? Ik geef je mijn 5 favoriete gezonde ontbijtgerechten die je mee kunt nemen naar school of werk. En ook vertel ik je hoe je die het beste kunt meenemen.

Zelf vind ik het fijn als ik ’s morgens alleen nog maar mijn ontbijtje uit de koelkast hoef te pakken. Daarom zorg ik ervoor dat ik de avond ervoor al iets klaarzet. Meestal doe ik dat als ik toch aan het koken ben en even moet wachten tot iets kookt of als de oven aan het voorverwarmen is. Op die manier kost het me nauwelijks tijd.

Hoe neem ik mijn ontbijt mee?

Wat je nodig hebt zijn bakjes of glazen potjes waarin je je ontbijtgerechtje kunt meenemen. Een tupperware bakje is natuurlijk prima. Zorg wel dat je hem lekvrij kunt vervoeren, want op lekkage in de (school)tas zit niemand te wachten. Zelf heb ik goede ervaring met de Ellipse lunchpot van Mepal en de Yoghurtbeker van Royalvkb. Die hebben allebei aparte compartimenten zodat je etenswaren gescheiden kunt meenemen. Op die manier blijven je ingrediënten vers en knapperig totdat je ze gaat mengen. Handig als je bijvoorbeeld muesli mee wilt nemen, dan wordt die tenminste niet zompig.

Yoghurtbeker VKBRoyal Ellipse Lunchpot Mepal

Ellipse Lunchpot van Mepal en Yoghurtbeker van VKBRoyal

5 x ontbijten voor onderweg

Welke ontbijtjes zijn geschikt om mee te nemen om onderweg of op school/je werk op te eten? Dit zijn mijn favorieten:

Overnight oats

Havermout is altijd goed en kan altijd. Overnight oats maken is heel makkelijk: 4 Lepels havermout door  150 ml (plantaardige) melk roeren met wat kaneel of vanillepoeder. De volgende dag is het een papje. Voeg wat fruit, noten en naar smaak honig toe en je hebt een power ontbijt.

Chiapudding

Chiapudding maak je op dezelfde manier als overnight oats. Neem in plaats van havermout chiazaadjes (ongeveer 3 eetlepels) en meng die met (plantaardige) melk. Zelf vind ik kokosmelk erg lekker. Goed doorroeren en dan heb je binnen een paar uur een pudding-achtige substantie. Ook hier kun je fruit en noten toevoegen naar smaak. chiapudding

Havermoutmuffins

Havermoutmuffins zijn de gezonde zusjes (of broertjes) van de muffins die je bij de bakker of de supermarkt koopt. Bak ze in een grote batch en vries ze per stuk in. Handig voor dagen dat je snel weg moet en niets in de koelkast klaar hebt staan. Ze ontdooien vanzelf in je tas onderweg naar school of werk.

Yoghurt of kwark met fruit en noten

Dit is het allersnelste ontbijtgerechtje. Simpeler dan dit wordt het niet, wel altijd lekker. Als je afwisselt met verschillende yoghurtsoorten en kwark verveelt het nooit. Mijn favorieten? Biologische volle Griekse yoghurt en kokosyoghurt! Met fruit en granola kun je trouwens ook volop variëren. Kies zoveel mogelijk fruit van het seizoen en maak je granola zelf. Dan kun je er steeds andere ingrediënten in doen en smaakt het steeds weer anders.

yoghurt fruit noten

Bananenbrood

Zelf bak ik bananenbrood het liefst in het weekend. In plakjes invriezen en ’s morgens voor vertrek uit de vriezer halen. Het brood ontdooit vanzelf in je tas. Bananenbrood is lekker zonder beleg, maar met amandelpasta of wat boter helemaal een traktatie.