ontbijt warm weer

Bij warm weer zit je meestal niet echt te wachten op warme ontbijtjes zoals havermoutpap. Maar wat eet je wél bij zomerse temperaturen? Hier wat ontbijtgerechten voor een frisse start van een warme dag in de zomer.

5 Tips voor het ontbijt bij warm weer

1. Yoghurt of kwark met fruit en noten

Een golden oldie, maar altijd goed: neem wat ijskoude yoghurt of kwark en strooi er een handje noten over, samen met wat vers fruit in stukjes. Tip: als je het fruit de avond ervoor al in de koelkast legt is het al lekker koud

2. Meloen met kwark en granola

Dit is een zomers ontbijt bij uitstek. Halveer een meloen naar keuze en schep de pitjes er uit.  Je hebt nu als het ware een kommetje in de meloen gemaakt. Schep hier wat yoghurt of kwark in en strooi er wat granola overheen. Ziet er ook nog eens heel leuk uit.

3. Koude pannenkoeken

Pannenkoeken over van gisteravond? De volgende dag zijn ze vaak nóg lekkerder. Heerlijk als ontbijt met je favoriete topping.

4. Overnight oats

Dit is een ontbijt dat je ’s avonds al klaar maakt voor de volgende ochtend. Doe ongeveer 4 eetlepels havermout in een kommetje of glas samen met wat (plantaardige) melk en kaneel. Goed doorroeren en de volgende ochtend afmaken met (gedroogd) fruit in stukjes, kokosrasp of cacao.

5. Smoothie van bevroren fruit

Doe wat bevroren en vers fruit in de blender, samen met wat water of (plantaardige) melk. Eventueel nog wat havermout erbij en blenden maar. Wil je meteen wat groenten binnenkrijgen voeg dan nog een handje spinazie toe. Is de smoothie nog wat te dik? Nog een scheutje water of melk erbij, even blenden en inschenken maar.  Lekker met wat chiazaadjes of hennepzaadjes erover gestrooid.