Met een krappe beurs kun je prima gezond én lekker ontbijten. Hoe? Door slimme keuzes te maken bij het boodschappen doen en bij de voorbereiding. Lees hier 8 tips voor een goedkoop maar wel gezond en lekker ontbijt.

Gezond en goedkoop ontbijten

 

1. Koop fruit van het seizoen

In de zomer zijn er volop aardbeien en bosbessen. In de winter zijn ze er ook, maar dan zijn ze een stuk duurder (en minder lekker).  In de winter zijn er juist veel mandarijnen, kiwi’s en appels.

2. Wissel vers fruit af met fruit uit de diepvries

Fruit uit de diepvries is een prima alternatief voor vers fruit. Veel goedkoper en omdat het fruit snel wordt ingevroren na de oogst ook nog vol vitaminen en mineralen

3. Koop groot in

Check de aanbiedingen van “droge voedingsmiddelen” zoals havermout en muesli. Die kun je lang bewaren in een mooie afsluitbare pot of trommel om ze langer vers te houden.

4. Shop online

Niet alles klakkeloos bij de supermarkt kopen loont vaak de moeite. Kijk eens of je jouw favoriete producten misschien ook online kunt kopen voor minder geld.

5. Koop op de markt

De markt is dé plek voor vers fruit en verse groente van goede kwaliteit voor een zacht prijsje.

6. Noten, pitten en zaden

Noten, pitten en zaden zijn bij  de Marokkaanse of Turkse winkel vaak goedkoper. Ook hebben ze hier vaak veel gedroogd fruit.

7. Maak zelf wat je zelf kunt maken

Producten zoals granola kun je met je eigen ingrediënten vaak net zo makkelijk zelf maken. Veel goedkoper en een bijkomend voordeel is dat jij bepaalt wat je er allemaal in stopt (en weglaat;-))

8. Mealpreppen

Maak je ontbijt niet voor 1 dag, maar meteen voor meerdere dagen. Koop een stel afsluitbare bakjes en maak meteen een stuk of 3 ontbijtjes in 1 keer.  Je kunt ook een bananenbrood bakken en een deel invriezen voor later. Niet alleen bespaart het je geld omdat je “groter” inkoopt, ook bespaart het je de volgende dagen tijd. Win-win dus.